Bilen ble kalt Norges svar på Porsche. Nå er boka om bildrømmen som ble et mareritt her

Drømmen om Troll er en velskreven og interessant bok, som også folk uten bilinteresse kan kose seg med.

Jeg vil bare avklare en ting først: Jeg har kjøpt boka på helt vanlig måte, for mine egne surt inntjente penger, så dette er ikke reklame. Noen annen form for betaling får jeg heller ikke. Jeg skriver dette fordi jeg helt genuint synes boka er svært god.

Det er mange år siden jeg hørte om bilen som skulle sette Norge på kartet over bilproduserende land. Karosseriet var i glassfiberarmert plast, og motoren var en totakter. Fire eksemplarer ble bygget i årene 1956 og -57 i Lunde i Telemark, pluss en som ble satt sammen av deler kjøpt på tvangsauksjon etter at bildrømmen hadde gått ned med mann og mus.

En Troll under ferdigstillelse i Lunde i Telemark.

Paal Kvamme tar i boka for seg bakgrunnen til Per Kohl Larsen, som var mannen bak prosjektet, i tillegg til jobben med bilen fra a til å. Larsen var norsktysker, så det var kanskje ikke rart at det var mange tyske deler i bilen. Motor, girkasse og ramme kom fra Gutbrod. Tyskerne hadde noen år i forveien lagt ned sin bilproduksjon, og var velvilligheten selv når Larsen ville kjøpe deler.

Like velvillig var ikke den norske stat. På denne tiden hersket det bilrasjonering i Norge, men med et unntak, og det var østsonebiler, som Norge byttet til seg mot fisk. Politikerne var redd for at egen bilproduksjon ville undergrave denne avtalen, noe som gjorde at det motarbeidet Larsen med nebb og klør.

Bilde av nyere dato av en restaurert Troll. Foto: Paal Kvamme

Det er særlig disse delene av boka som jeg mener bør være av interesse for folk med interesse for generell historie. Problemene som Larsen fikk med staten sier mye om hvordan de norske politikerne balanserte storpolitikken med behovene til den vanlige dame og mann i Norge. Dessverre førte dette til at Lunde ikke ble vårt svar på Detroit, slik enkelte håpet på 50-tallet.

Kvamme skriver godt, og forteller historia på en spennende måte. Personlig kunne jeg ønsket meg litt flere enn de rundt 120 sidene boka er på, for dette er virkelig ei interessant historie. Faren er at boka kunne blitt kjedelig på den måten. Kvamme har brukt tre år på boka, og det synes, for grunnarbeidet virker bunnsolid. Det var også på tide å få skrevet denne historia mens det ennå lever folk som jobbet med bilen.

Jeg kan trygt anbefale boka. Du vil få problemer med å legge den fra deg før du er ferdig.

Her finner du bokas nettside.

Bilder brukt med tillatelse fra Paal Kvamme.

Bilde av den første bilen som ble laget. Den hadde litt annerledes grill og mindre luftinntak på panseret enn produksjonsbilene.

Posted in Bil, historie, meninger and tagged , , , .